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Estimation of rear-end potential conflict using Time-to-collision model

dc.contributor.authorJalil Shahi; Iran University of Science & Technology
dc.contributor.authorBahar Namaki Araghi; Iran University of Science & Technology
dc.contributor.authorAliasghar Mehdizadeh; Iran University of Science &Technology
dc.contributor.otherTransportation Research Institute of The Ministry of Road and Transportation of The Islamic Republic of Iran
dc.contributor.otherTransportation Research Institute of The Ministry of Road and Transportation of The Islamic Republic of Iran
dc.coverage.spatialColombia
dc.date.accessioned2013-08-31T23:10:01Z
dc.date.available2013-08-31T23:10:01Z
dc.date.issued2011-06-20
dc.identifier.otherhttp://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/ingenieria/article/view/1558
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10584/3914
dc.descriptionAbstractOne of the crucial factors to relieve the potential danger of rear-end collision is to synchronize the behavior of the lead and following vehicle on target lane, which includes the relative speed to the leading vehicle on the target lane and the time headways to both the leading and following vehicles on the target lane as the explanatory variables. In view of the rear-end conflicts importance, here it is tried to find out the critical headway of the vehicles in which vehicles encounter with this kind of Traffic Conflicts, based on Traffic Conflict Technique. It was also aimed at introducing a model to estimate the number of vehicles with rear-end conflict potential on the basis of physical and traffic equations in signalized intersections. Moreover rear-end potential conflicts have been calculated by modeling in MATLAB, then by comparison of the field observation and outcome of the model the accuracy of the model has been estimated.
dc.descriptionResumenUno de los factores relevantes sobre el peligro potencia de colisionestraseras es sincronizar el comportamiento del vehículo que va adelantey el que lo sigue, considerando como variables relevantes la velocidadrelativa entre ellos y la brecha. Dada la importancia de este tipo de colisión, en el presente artículo se busca encontrar la brecha crítica entre vehículos relativa a este tipo de conflicto de tránsito. A su vez, se introduce un modelo para estimar el número de vehículos con potencial conflicto de colisión trasera a partir de modelos aplicados a intersecciones semaforizadas. Adicionalmente, en un caso práctico los potenciales conflictos de colisión trasera fueron estimados utilizando Matlab y los resultados comparados con observaciones de campo.
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversidad del Norte
dc.relation.ispartofRevista Científica Ingeniería y Desarrollo; No 25 (2009): Enero - Junio
dc.sourceinstname:Universidad del Norte
dc.sourcereponame:Repositorio Digital de la Universidad del Norte
dc.titleEstimación de potenciales choques traseros utilizando modelos de tiempo para colisión
dc.titleEstimation of rear-end potential conflict using Time-to-collision model
dc.typearticle
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.type.hasVersionpublishedVersion


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