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Hacia una humanización de la empresa funeraria

dc.contributor.authorClaudia Patricia Vélez Zapata
dc.coverage.spatialColombia
dc.date.accessioned2013-08-31T23:15:06Z
dc.date.available2013-08-31T23:15:06Z
dc.date.issued2011-12-07
dc.identifier.otherhttp://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/pensamiento/article/view/3556
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10584/4817
dc.descriptionThe understanding that the man has of the dead, dying and the death, his ritualand ceremony causes that in modernity companies dedicated to the manipulation of thecorpse exist, its final disposition and the celebration of the mortuary ritual. Due to thefuneral company’s nature and to the context which is immersed in; the cultural variablebecomes its main axis. It is only from the analysis of this variable, that these organizationscan be able to define what could be considered decisive in the marketing of thistype of services, and even more, is the basic element that would allow the businessmenof this sector to explain its performance between the society’s principle of historicity andthe paper that the celebration of the mortuary ritual has in the mourn process and thefeeling of loss that emerges in each person when he faces the fact of death. The problemit’s based on a cultural context and the resistance of expectations of the family and thefuneral organizations whom in front of the corpse, to the death and dying and in itsincidence in the enterprise activity and dynamic the social ones.
dc.descriptionLa comprensión que el hombre tiene del muerto, del morir y la muerte,su ritual y ceremonia hace que en la modernidad existan empresas dedicadasa la manipulación del cadáver, su disposición final y la celebración del ritualmortuorio. Debido a la naturaleza misma de la empresa funeraria y al contextoen el cual esta se ve imbuida, el contexto cultural determina para ellasu eje. Es sólo a partir de éste análisis, que este tipo de empresas pueden estaren condiciones de definir lo que podría considerarse decisivo en el mercadeode este tipo de servicios, y más aún, es el elemento fundamental quepermitiría a los empresarios del sector dilucidar su rol dentro del principiode historicidad de la sociedad misma, y el papel que tiene la celebración delritual mortuorio en el proceso de duelo y pérdida que cada individuo elaboracuando se enfrenta al hecho de la muerte.La problematización está fundamentada en un contexto cultural y en elcontraste de expectativas de la familia y de las organizaciones funerarias frenteal cadáver, a la muerte y el morir, y en su incidencia en la actividad empresarialy en las dinámicas sociales.
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherRevista científica Pensamiento y Gestión
dc.relation.ispartofRevista científica Pensamiento y Gestión; No 21: Jul-Dic 2006
dc.sourceinstname:Universidad del Norte
dc.sourcereponame:Repositorio Digital de la Universidad del Norte
dc.titleTowards a humanization of the funeral enterprise
dc.titleHacia una humanización de la empresa funeraria
dc.typearticle
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.type.hasVersionpublishedVersion


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