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Ethnomarketing, la dimensión cultural del marketing.

dc.contributor.authorDagoberto Páramo Morales
dc.coverage.spatialAmerica Latina
dc.date.accessioned2013-08-31T23:15:14Z
dc.date.available2013-08-31T23:15:14Z
dc.date.issued2011-12-09
dc.identifier.otherhttp://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/pensamiento/article/view/3600
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10584/4855
dc.descriptionIn this paper a new and revolutionary marketing approach named ethnomarketingis proposed. Reaffirming marketing con textual character in which culture is assumed toconduct and guide the entrepreneurial success, main ethnomarketing characteristics arepresented. First, ethnomarketing principal features are described, emphasizing its fourepistemological foundations: ethnicity, ethnoconsumerism, cultural dimensions of markets,and marketed oriented organizational culture. Second, postulates of ethnomarketing arementioned. Third, ethnomarketing strategic matrix elements are shown, highlightingthe three marketing functions to be fulfilled: to comprehend consumers, to conquer customers,and conserve clients. Fourth, ethnomarketing and organization relationships areformulated. Fifth, ethnomarketingand ethnography’s mutual influences are explicained.Sixth, the main strengths of ethnomaketing are presented. Finally, some ethnomarketingresearch implications are suggested.
dc.descriptionEn este artículo se propone una nueva y revolucionaria aproximación conceptualdenominada etnomarketing. Reafirmando el carácter contextual del marketing en el cualla cultura es vista como la guía del éxito empresarial, se presentan las características deletnomarketing. Primero, se describen los principales rasgos del marketing, enfatizando susfundamentos epistemológicos: la etnicidad, el etnoconsumo, la dimensión cultural de losmercados y las culturas organizacionales orientadas al mercado. Segundo, se mencionan lospostulados del etnomarketing. Tercero, se muestra la matriz estratégica del etnomarketingresaltando las tres funciones del marketing que deben ser tenidas en cuenta: comprenderconsumidores, conquistar compradores y conservar clientes. Cuarto, se precisan las interrelaciones existentes entre el etnomarketing y la organización. Quinto, se explicanlas mutuas influencias entre la etnografía y el etnomarketing. Sexto, se registran las principalesfortalezas del etnomarketing. Finalmente, se sugieren algunas implicaciones deletnomarketing en la investigación académica.
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherRevista científica Pensamiento y Gestión
dc.relation.ispartofRevista científica Pensamiento y Gestión; No 18: Ene-Jun 2005
dc.sourceinstname:Universidad del Norte
dc.sourcereponame:Repositorio Digital de la Universidad del Norte
dc.titleEthnomarketing, the cultural dimension of marketing.
dc.titleEthnomarketing, la dimensión cultural del marketing.
dc.typearticle
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.type.hasVersionpublishedVersion


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