Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributorUniversidad de Manizales
dc.creatorJosé Jaime Castaño Castrillón; Profesor Titular Director Centro de Investigaciones Facultad de Medicina Universidad de Manizales
dc.creatorSandra Constanza Cañón; Profesora Asociada, Programa de Medicina. Universidad de Manizales, Manizales, Caldas, Colombia
dc.creatorNatalia Isabel Buendía Giraldo; Estudiante 9° Semestre, Programa de Medicina, Universidad de Manizales, Manizales, Caldas, Colombia.
dc.creatorJhon Alexanader Giraldo Acevedo; Estudiante 9° Semestre, Programa de Medicina, Universidad de Manizales, Manizales, Caldas, Colombia.
dc.creatorLucía Marín Echeverri; Estudiante 9° Semestre, Programa de Medicina, Universidad de Manizales, Manizales, Caldas, Colombia.
dc.creatorSebastián Sánchez Pacheco; Estudiante 9° Semestre, Progama de Medicina, Universidad de Manizales, Manizales, Caldas, Colombia.
dc.creatorFabio Alexander Suarez Ruiz; Estudiante 9° Semestre, Programa de Medicina, Universidad de Manizales, Manizales, Caldas, Colombia.
dc.date2017-01-13
dc.date.accessioned2017-05-25T22:56:33Z
dc.date.available2017-05-25T22:56:33Z
dc.date.issued2017-05-25
dc.identifierhttp://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/view/7767
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10584/6663
dc.descriptionObjective: To identify the frequency of bullying and cyberbullying and associated factors in a representative sample of 475 high school students in three public institutions of Chinchiná (Colombia) in 2014. Materials and methods: This cross sectional study was made in three public educational schools Chinchiná-caldas. The population consisted of 2330 high school students, of which a total sample for the study of 475 students was obtained. Demographic variables were taken; family functioning was assessed by the family APGAR scale instrument, taken with the CAGE scale, anxiety and depression, with hospital scale of anxiety and depression, eating disorders  SCOFF scale bullying staff through the survey about coexistence school for students and cyberbullying through Patchin scale. Results: According to the questionnaire employed a high ranking proportion of 1.9% was found, 4% bullies, cyber bullying 1.3%, 1.9% cyberbulliesin the middle bullying 14% , 8.5% stalker 5.5% cibera-sew, 4.9% cyber attackers. Significant relationships between the level of harassment and family functioning (p = 0.045), alcohol consumption (p = 0.013), anxiety (p = 0.002), depression (p = 0.025), substance abuse (p = 0.045) levels were found stalker with the same variables plus behavioral disorders fed-ria (p = 0.0288), level of cyberbullying also disordered eating behavior, and level-pin ciberaco the same factors as the level of harassment. Conclusions: We found that factors associated Aphek-as both bullies and bullied, result similar to that found in other studies. In this population, high levels of harassment have low proportions, not harassment levels low and medium.
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/pdf
dc.languageen
dc.publisherPsicología desde el Caribe
dc.publisherPsicología desde el Caribe
dc.relationhttp://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/download/7767/31718
dc.rightsEl usuario que realiza el envío del presente artículo certifica que todos los autores del artículo enviado participaron en la elaboración del mismo, igualmente conocen que han sido incluidos como autores del mismo, aprueban su aparición como autores del artículo y se acogen a todas las condiciones incluidas en esta cesión de derechos. El grupo de coautores del documento serán considerados CEDENTES en este documento. Los cedentes manifiestan que ceden a título gratuito la totalidad de los derechos patrimoniales de autor derivados de dicho artículo, a favor de la Revista Psicología desde el Caribe, del programa de Psicología de la Universidad del Norte, ISSN: 2011-7485.Igualmente, los cedentes declaran que el artículo es original, que es de su creación exclusiva y que no ha sido ni será presentado con anterioridad, posterioridad o simultáneamente a otra publicación distinta a Psicología desde el Caribe sin que medie respuesta previa y por escrito del Editor de Psicología desde el Caribe sobre la evaluación del artículo mencionado anteriormente, por lo que los cedentes declaran que no existe impedimento de ninguna naturaleza para la presente cesión de derechos. Los cedentes además se declaran como únicos responsables por cualquier acción de reivindicación, plagio u otra clase de reclamación que al respecto pudiera sobrevenir.En virtud de la presente cesión, el CESIONARIO queda autorizado para copiar, reproducir, distribuir, publicar, comercializar el artículo objeto de la cesión, por cualquier medio digital, electrónico o reprográfico, conservando la obligación de respetar en todo caso los derechos morales del autor, contenidos en el artículo 30 de la Ley 23 de 1982.Los artículos publicados en Psicología Desde el Caribe y todo su contenido se encuentran bajo licencia Creative Commons CC BY. Creative Commons Attribution 3.0
dc.rightsThe Editor and/or publisher submitting the current journal information, or article, hereby confirms: 1) the author’s participation in the work; 2) the author’s approval to be referred to as the author; and 3) the author’s acceptance to all the conditions included in the Copyright Assignment provision herein included. The author (hereinafter referred to as Assignor) hereby irrevocably transfers and assigns, at no cost, to the Revista Psicología del Caribe of the Psychology School at Universidad del Norte - ISSN: 2011-7485 - (hereinafter referred to as Assignee) all rights, titles and interests, including all copyrights in Colombia and throughout the World, related to the submitted article. The Assignor acknowledges that he/she is the owner/creator and the article is original. The Assignor declares that the article had not, is not, or will not be submitted elsewhere for print or electronic publication. In such an event, the Editor of the Revista Psicología del Caribe should be notified, in writing, and his/her response is required prior to evaluating the submitted article.  The Assignor swears there is no impediment that prevents this Copyright Assignment. The Assignor consents that he/she may be held accountable for any copyright violations, plagiarism, or any other claim that may surge. In consideration of this provision, the Assignee is authorized to copy, reprint, distribute, publish, and commercialize the submitted article through electronic, digital, of paper means. However, the Assignee is obligated to comply with the moral rights of the author, as established in the Act 23 of 1982, art. 30. All articles published in Psicología desde el Caribe and its contents are under Creative Commons license CC BY. Creative Commons Attribution 3.0
dc.sourcePsicología desde el Caribe; Vol. 33 No. 3: Sep - Dic 2016; 312-332
dc.sourcePsicología desde el Caribe; Vol. 33 No. 3: Sep - Dic 2016; 312-332
dc.subject
dc.titleFrequency and factors associated with bullying in schools Chinchiná (Colombia), 2014
dc.typeArtículo revisado por pares


Ficheros en el ítem

FicherosTamañoFormatoVer

No hay ficheros asociados a este ítem.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem