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La pedagogía social frente a las desigualdades y vulnerabilidades en la sociedad

dc.contributor
dc.contributorSociedad Iberoamericana de Pedagogía Social (SIPS)
dc.creatorXavier Úcar; Dpt. Pedagogia Sistemàtica i Social Universitat Autònoma de Barcelona (España)
dc.date2018-08-28
dc.date.accessioned2019-07-24T20:48:23Z
dc.date.available2019-07-24T20:48:23Z
dc.date.issued2019-07-24
dc.identifierhttp://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/zona/article/view/9912
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10584/8578
dc.descriptionSocial pedagogy has been defined as the search for pedagogical solutions to social problems. A current social pedagogy acts with subjects who live in highly complex sociocultural contexts, whether or not they suffer from problems derived from it. From these premises, the question arises: what can social pedagogy do with people who suffer from problems of inequality and vulnerability? The hypothesis is that it can do less than desirable. The objective of this text is twofold: to generate arguments that sustain this hypothesis and help, at the same time, the professionals of the socio-educational intervention, to carry out (1) a more accurate reading of the realities in which they act, and (2) to develop more effective, equitable and sustainable actions. This means relating pedagogy with politics and pointing out the functions and dysfunctions that occur between them in situations of inequality and vulnerability. It also means specifying the role of participants in the socio-educational relationships and the characteristics that social and educational interventions that occur in such situations should have.  
dc.descriptionLa pedagogía social ha sido definida como la búsqueda de soluciones pedagógicas para problemáticas sociales. Una pedagogía social actualizada actúa con sujetos que habitan contextos socioculturales de alta complejidad, sufran o no problemas derivados de aquella. A partir de estas premisas se plantea la pregunta ¿qué puede hacer la pedagogía social respecto a las personas que sufren problemáticas de desigualdad y vulnerabilidad? La hipótesis elaborada es que puede hacer menos de lo deseable. Para justificarla se pone en relación la pedagogía con la política. Las funciones y disfunciones entre ellas determinan las respuestas posibles frente a las situaciones de desigualdad y vulnerabilidad. A continuación, se reflexiona sobre el papel que desempeñan las personas en las relaciones socioeducativas y se plantean las características que debería tener la intervención socioeducativa. Se acaba concretando algunos de los retos actuales de los pedagogos sociales frente a la desigualdad y las situaciones de vulnerabilidad.
dc.formatapplication/pdf
dc.languagees
dc.publisherFundación Universidad del Norte
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dc.sourceZona Próxima; No 29 (2018)
dc.sourceZona Próxima; No 29 (2018)
dc.subjectSocial Science
dc.subjectSocial-pedagogy, inequality, vulnerability, Socio-educational relationship.
dc.subjectSocial-pedagogy
dc.subjectPedagogía Social; desigualdad; vulnerabilidad
dc.subject
dc.subject
dc.titleSocial pedagogy in front of society’s inequalities and vulnerabilities
dc.titleLa pedagogía social frente a las desigualdades y vulnerabilidades en la sociedad
dc.typeEvaluado por pares
dc.type
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