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Sensus communis aestheticus and the project of emancipation: The Utopian frame of the avant-gardes.

dc.contributor.authorLoredana Niculet; Universitat Autònoma de Barcelona, Faculty of Philosophy.
dc.coverage.spatialColombia
dc.date.accessioned2013-08-31T23:00:13Z
dc.date.available2013-08-31T23:00:13Z
dc.date.issued2011-07-15
dc.identifier.otherhttp://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/eidos/article/view/2143
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10584/2817
dc.descriptionLa base conceptual de lo que sería más tarde desarrollado por las vanguardias artísticas fue colonizada por alemanes de pensamiento romántico e idealista, cuya dimensión utópica puede ser fácilmente reconocida en el «antiguo programa del idealismo alemán» (1796), un texto que consagró un pensamiento idealista, que clamó por una nueva racionalidad o una mitología de la razón de Hegel, la intuición intelectual de Schelling y la Humanidad de Schiller. Aunque este proyecto de emancipación desarrollado más tarde por la vanguardia ha perdido su credibilidad para nosotros, todavía tenemos que investigar en qué medida el arte de hoy puede mantener una función social. Este artículo señala algunos conceptos idealistas a la luz de una filosofía del arte, y fue creado siguiendo las líneas esbozadas en la Crítica del juicio de Kant, que han contribuido a la historia de la «avanzada» del arte.
dc.descriptionThe conceptual basis which would be later developed by the artistic avant-gardes was settled by German Romantic and Idealist thought, whose utopian dimension could be easily recognized in The oldest systemprogram of German Idealism (1796), a text which provided Idealist thought with the claim of a new rationality or a mythology of reason in Hegel, an intellectual intuition in Schelling and the Humanity in Schiller. Although this emancipation project developed later by the avant-garde has lost its credibility for us, we still have to investigate to what extent today’s art can maintain a social function. This article point out certain idealist concepts in light of a philosophy of art modeled along lines sketched out in Kant’s Critique of Judgement and that have contributed to the history of the “advanced” art.
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversidad del Norte
dc.relation.ispartofEidos; No 14: Jan-Jun, 2011; 192-211
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dc.sourceinstname:Universidad del Norte
dc.sourcereponame:Repositorio Digital de la Universidad del Norte
dc.subjectFilosofía
dc.subjectSensus communis; idea estética; filosofía del arte; proyecto de emancipación; vanguardias;
dc.subjectEstética, filosofía del arte.
dc.subjectPhilosophy
dc.subjectSensus communis; aesthetic idea; philosophy of art; emancipation project; avant-gardes.
dc.subjectPhilosophy of art, aesthetics
dc.titleSensus communis aestheticus y el proyecto de emancipación: El contexto utópico de las vanguardias. [Inglés]
dc.titleSensus communis aestheticus and the project of emancipation: The Utopian frame of the avant-gardes.
dc.typearticle
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.type.hasVersionpublishedVersion


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