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Autobiografía e histrionismo. Una imagen del autoconocimiento en la obra tardía de Wittgenstein

dc.contributorPontificia Universidad Javeriana Cali y Pontificia Universidad Javeriana Bogotá
dc.contributor
dc.creatorAna María Giraldo; Docente Departamento de Humanidades Pontificia Universidad Javeriana Cali
dc.date2014-06-15
dc.date.accessioned2017-05-25T22:52:02Z
dc.date.available2017-05-25T22:52:02Z
dc.date.issued2017-05-25
dc.identifierhttp://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/eidos/article/view/4760
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10584/6268
dc.descriptionThe aim of this paper is to explore the phenomenon of self-knowledge from a Wittgensteinian perspective, subject of great interest to the philosophy of psychology. Explaining even the first person authority, which, as we will show, it is difficult to explain from the externalist perspective of mental content identity. In Wittgenstein's later work, much of his thoughts are focused on the analysis of phenomenological states expressions such as 'I have pain', and propositional attitudes such as 'I think it's going to rain'. From the analysis of self-ascriptions of mental states, many philosophers have tried to build an image of what would be the self-knowledge for the Austrian philosopher in his later writings. The difference between these attempts lies in the type of use of language that will recognize in such self-ascriptions. In this article we show (1) that Wittgenstein has a dual position in regard to the meaning of psychological verbs in the first person. On some occasions would use expressive in other, informational use. Self-knowledge and even first-person authority, are not only possible thanks to our acting ability but also our ability to tell an autobiography and (2) that none of the three attempts that we will show is successful, although all three appear to find textual support in the work of Austrian philosopher.  
dc.descriptionEl objetivo de este artículo es describir el fenómeno del autoconocimiento desde una perspectiva wittgensteiniana. En la obra tardía de Wittgenstein, gran parte de sus reflexiones se centra en el análisis de expresiones de estados fenomenológicos y actitudes proposicionales (Stalnaker, 1999). A partir del análisis de las autoadscripciones de estados mentales, muchos filósofos han intentado construir una imagen de lo que sería el autoconocimiento para el filósofo austriaco en sus últimos escritos. En este artículo pretendemos mostrar (1) que Wittgenstein tiene una posición dual en lo que se refiere al significado de los verbos psicológicos en primera persona. En unas ocasiones tendría un uso expresivo; en otras, un uso informativo y (2) que ninguno de los tres intentos que mostraremos es acertado, aunque los tres parecieran encontrar apoyo textual en la obra del filósofo austriaco.
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagees
dc.publisherUniversidad del Norte
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dc.sourceEidos; No. 21: July-December 2014; 147-159
dc.sourceEidos; No. 21: July-December 2014; 147-159
dc.subjectFilosofía
dc.subjectWittgenstein, autoconocimiento, autoridad de primera persona/ Wittgenstein, self-knowledge, first person authority.
dc.subjectFilosofía de la mente
dc.subject
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dc.titleAutobiography and histrionics. An image of self-knowledge in Wittgenstein's later work [Spanish]
dc.titleAutobiografía e histrionismo. Una imagen del autoconocimiento en la obra tardía de Wittgenstein
dc.type
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