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On the Mystic in the Aesthetic and on the Aesthetic in the Mystic in Ernst Tugendhat's Work [Spanish]
Sobre lo místico en lo estético y sobre lo estético en lo místico en la obra de Ernst Tugendhat
dc.contributor | ||
dc.contributor | na | |
dc.creator | Ángela Uribe; Universidad Nacional de Colombia | |
dc.date | 2014-12-14 | |
dc.date.accessioned | 2017-05-25T22:52:03Z | |
dc.date.available | 2017-05-25T22:52:03Z | |
dc.date.issued | 2017-05-25 | |
dc.identifier | http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/eidos/article/view/5747 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10584/6273 | |
dc.description | Ernst Tugendhat´s works about mystic are accompanied by a series of references to the esthetic experience. Given these references, and given as well the importance it can be attributed to them in Tugendhat´s purpose of clarifying the sense of the mystic, in this paper I explore the possibility of giving an affirmative answer to the following question: can the aesthetic experience include some of the features attributed to the mystic experience? The starting point in the accomplishment of my purpose is to attend to Tugendhat´s reflections on the term astonishment in the context of the mystic experience. I Then give the reasons which, according to Tugendhat, and against Wittgenstein, can make us think that an utterance like “¡how astonishing it is that the world exists!, has indeed a sense. I conclude showing to what extent she, who, with this kind of utterances affirms the beauty of the world, not only expresses the emotion of astonishment; she also expresses a disposition to assume a mystic attitude. | |
dc.description | Los textos de Ernst Tugendhat sobre mística están acompañados de una serie de referencias a la experiencia estética. Dadas estas referencias y la importancia que puede atribuirse a ellas en el propósito de Tugendhat de aclarar el sentido de lo místico, en este trabajo exploro la posibilidad de responder positivamente a esta pregunta ¿Puede la experiencia estética comportar algunos de los rasgos de la experiencia mística? El punto de partida en mi propósito será atender a la reflexión de Tugendhat en torno al término “asombro” en el contexto de la experiencia estética. A continuación doy las razones por las cuales, según el autor, la expresión “¡qué asombroso que exista el mundo!” tiene, en efecto, el sentido que Wittgenstein negó para ella. Concluyo mostrando que quien, con este tipo de expresiones, afirma la belleza del mundo no solo expresa la emoción que comporta el asombro; expresa también una disposición para asumir una actitud mística. | |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | text/html | |
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dc.language | es | |
dc.publisher | Universidad del Norte | |
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dc.source | Eidos; No. 22: January-June 2015; 282-298 | |
dc.source | Eidos; No. 22: January-June 2015; 282-298 | |
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dc.subject | Philosophy | |
dc.subject | KEY WORDS Ersnt Tugendhat, mystic experience, egocentricity, aesthetic experience, astonishment. | |
dc.subject | Ethics | |
dc.title | On the Mystic in the Aesthetic and on the Aesthetic in the Mystic in Ernst Tugendhat's Work [Spanish] | |
dc.title | Sobre lo místico en lo estético y sobre lo estético en lo místico en la obra de Ernst Tugendhat | |
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